Koivumäen kartanon vies­tin­tä­stra­te­gia ja vies­tin­tä­toi­met

Olen ollut mukana Koivumäen kartanon viestinnässä ja markkinoinnissa nyt parin vuoden ajan. Aloitimme yhteistyön luomalla kartanon viestintästrategian, jossa kartoitettiin kartanon viestinnän nykytila ja määriteltiin viestinnän tavoitteet, viestintätoimien vastuut, viestintäkanavat, viestintätyyli ja tulosten mittaustavat. Lisäksi viestintästrategiassa määriteltiin yhtiön visio, missio ja arvot sekä ydinviestit. Tärkeä osa strategiaa oli myös kohderyhmien määrittely ja kilpailijoiden arviointi sekä markkinointibudjetin luominen.

Viestintästrategian luomisen jälkeen vastuullani on ollut Koivumäen kartanon strategisen suunnittelun tuki, asiakasnäkökulman tuominen sekä viestinnän vuosikellon suunnittelu yhteistyössä viestintätiimin kanssa 3–4 kertaa vuodessa. Tällöin on määritelty viestintä- ja markkinointitoimenpiteet, aikataulut ja vastuut seuraavalle vuosineljännekselle.

Lisäksi olen toteuttanut Koivumäen kartanolle graafisia materiaaleja heidän tarpeidensa mukaan.

Alla Koivumäen kartanon kehitysjohtajan, Sari Mielosen kommentti yhteistyöstämme.

**

Hei!

Olen Sari Mielonen ja toimin yrittäjänä ja kehitysjohtajana Koivumäen Kartanolla. Olen vastannut kartanon markkinoinnista vuodesta 2003 saakka. Pienessä yrityksessä kun saa/pitää/joutuu tekemään kaiken itse ja opettelemaan monta juttua, niin markkinointiakin on tehty oman työn ohessa aina kun sille on sattunut löytymään aikaa. Tyypillistä. Joskus sitä aikaa löytyy ja toisinaan taas ei.

Tapasin Minnan myynnin ja markkinoinnin johtamisen valmennuksessa vuonna 2016. Silloin Minna vakuutti minulle, että hän mielellään auttaa ja hoitaa meidän markkinointia niiltä osin, kun en itse ehdi tai osaa. Halusin myös ulkopuolisen asiantuntijan näkemyksen, mihin markkinointirahat kannattaa panostaa, miltä meidän viestintä näyttää ulospäin ja mihin tulisi panostaa. Saatiin kokoon viestintätiimi. Jee!

Tehtiin viestintästrategia ja somesuunnitelma, ostettiin Googlen hakusana- ja display-mainontaa, harjoiteltiin LinkedIn-mainoksien tekemistä. Monta juttua, jotka olisi jäänyt yksin tekemättä. On hyvä, että on joku keneltä kysyä, pyytää apua ja kuka kannustaa eteenpäin silloin, kun tuntuu että oma pää luo tyhjää. Viime vuonna olen jo saanut keskittyä enemmän muihin kehittämistoimenpiteisiin. Markkinointi rullaa eteenpäin taustalla omalla painollaan, hyvä niin.

Sari Mielonen
kehitysjohtaja
Koivumäen Kartano Oy

29.07.2020
#markkinointi #sisallontuotanto #strateginen-suunnittelu
Minna Akiola
minna@akiolamedia.fi

Akiola-Media hoitaa markkinointiamme niiltä osin, kun en itse ehdi tai osaa. Halusin myös ulkopuolisen asiantuntijan näkemyksen mihin markkinointirahat kannattaa panostaa ja miltä meidän viestintä näyttää ulospäin ja mihin tulisi panostaa. Saatiin kokoon viestintätiimi. Jee!

On hyvä, että on joku keneltä kysyä, pyytää apua ja kuka kannustaa eteenpäin silloin, kun tuntuu että oma pää luo tyhjää.
Sari Mielonen, kehitysjohtaja
Koivumäen Kartano Oy